Cпілка археологів України

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Про порушення ст. 298 Карного кодексу України на території Бердянського району

Ми знаємо, що на початку 20-х років ХХ ст. мешканцями північного узбережжя Чорного моря систематично грабувалися могильники давньогрецьких міст, зокрема Ольвії. Для деяких людей це стало родинною справою. Нині цей промисел, так звана «чорна археологія», знову відновився. У багатьох випадках це пов’язано із бажанням окремих людей покращити своє економічне становище за рахунок тих скарбів, які на їх думку, приховані у давніх могилах.
Тому цілком своєчасним є рішення Верховної Ради України від 11 травня 2010 р. про прийняття Закону України «Про внесення змін до деяких актів України щодо охорони культурної спадщини», що стосується Кодексу України про адміністративні порушення, Кримінального Кодексу України, Законів України «Про охорону культурної спадщини», «Про охорону археологічної спадщини» та інших законодавчих актів України.
Охорона культурної та археологічної спадщини в Україні здійснюється на основі Законів України «Про охорону культурної спадщини» та «Про охорону археологічної спадщини».
Треба зазначити, що більш-менш аналогічні Закони, зрозуміло з урахуванням місцевої специфіки, діють у кожній цивілізованій країні, оскільки людство вже давно зрозуміло, що пам’ятки культури є суттєвою та не відтворюваною частиною національного багатства.
Згідно Закону України «Про охорону культурної спадщини» [1], культурною спадщиною є сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об’єктів культурної спадщини, що донесли до нашого часу цінність з антропологічного, археологічного, естетичного, етнографічного, історичного, мистецького, наукового чи художнього погляду та зберегли свою автентичність.
Слід зазначити, що серед об’єктів культурної спадщини чи не найуразливішими є археологічні об’єкти, на які так багата територія України. Саме тому у 2004 р. Верховною Радою України був прийнятий Закон «Про охорону археологічної спадщини» [2]. На жаль, як свідчить статистика, порушення даного Закону України має тенденцію до збільшення. Розглянемо лише деякі факти.
На жаль, як зазначалося вище, археологічні пам’ятки становлять собою досить вразливий об’єкт, на збереженість котрого впливає ціла низка негативних чинників. Серед них основними є природні (наприклад, розмивання водою археологічних пам’яток, розташованих по берегам річок), господарчі (головним чином оранка археологічних об’єктів) та незаконні розкопки (так звана «чорна археологія») найчастіше — з корисливою метою.
В останній час зафіксовані порушення і в м. Бердянську та Бердянському районі. Так, згідно інформації про роботу відділу культури виконкому Бердянської міської ради у сфері охорони культурної спадщини 28 березня 2007 р. було проведено інвентаризацію пам`яток археології які перебувають на Державному обліку. Зокрема, були оглянуті 14 курганів та курганні могильники, які розташовані на території сіл Нововасилівка та Роза (знаходяться під юрисдикцією Бердянської міської ради). Обстеження було проведене зав. відділом культури виконкому О.Д. Чернєвоюта зав. Відділом охорони пам’яток Запорізької обласної інспекції по охороні пам’яток історії та культури А.Г. Плешивенко. За підсумками обстеження був складений акт інвентарної перевірки сучасного стану пам`яток археології та акт технічного обстеження сучасного стану кургану № 2627. Крім того, був зроблений припис на ім’я тодішнього голови Нововасилівської сільської ради А.М. Кулаги щодо кургану № 2627, а також проведена зустріч з інженером-землевпорядником сільської ради [3].
У вересні 2011 р. зав. навчальною археологічною лабораторією соціально-гуманітарного факультету Бердянського державного педагогічного університету оглянула зруйноване поховання в 5 км на північний схід від с. Берестове. Археологічний об’єкт постраждав в результаті багаторічної оранки (орендар землі  фермер В.В. Павлик) та грабіжницьких розкопок, що є порушенням ст. 36 Закону України «Про охорону культурної спадщини» від 8 червня 2000 р. та Закону України «Про охорону археологічної спадщини» від 18 березня 2004 р. і підпадає під дію ст. 298 Кримінального кодексу України [4]. Крім того,на цьому полі знаходиться курганний могильник з 6 курганів, до якого входять і два так званих «довгі кургани» які інтенсивно розорюються. Акт про незаконну оранку був переданий до відділу культури Бердянської державної адміністрації та Запорізького обласного центру охорони культурної спадщини.
Історія відкриття дослідженого поховання виглядає таким чином. Курганний насип не простежувався.
Під час оранки місцевий фермер В.В. Павлик витягнув плугом із землі гранітний менгір довжиною 1,8 м, шириною 0,43—0,47, товщиною 0,32 м (рис. 1—2, 4).
Менгір (довгий камінь) — найпростіший мегаліт в вигляді грубо обробленого дикого каменю, у якого вертикальні розміри помітно перевищують горизонтальні.
Найбільша кількість менгірів виявлена у Великій Британії, Ірландії та у французькій провінції Бретань.
В Україні менгіри відомі в Криму (Байдарська долина) та у Кіровоградській області.
Датуються менгіри від часів неоліту до епохи пізньої бронзи. Питання про їх призначення є дискусійним. У нашому випадку, скоріш за все, ми маємо справу з надмогильним каменем.
Незвична знахідка підштовхнула невідомих шукачів пригод до незаконних розкопок навкруги менгіру у сподіванні «знайти щось таке!», тобто їхні дії підпадають під ч. 4 ст. 298 Кримінального кодексу України у новій редакції [5], згідно якої дії, спрямовані на незаконний пошук рухомих предметів, що походять з об’єктів археологічної спадщини, караються позбавленням волі на строк від двох до п’яти років.
В.В. Павлик не тільки сповістив про ці події у відповідні органи влади, але й потім, коли для остаточного дослідження пам’ятки прибула експедиція Бердянського Державного педуніверситету на чолі з В.А. Папановою, допомагав науковцям технікою і навіть організував безкоштовне харчування співробітників експедиції. Це єдиний відомий нам випадок такого свідомого розуміння своїх громадських обов’язків.
Під час досліджень [6] було виявлене одне поховання (№ 1). Воно було здійснене у ґрунтовій ямі глибиною 1,1 м від денної поверхні (рис. 3). В ямі був встановлений ящик розмірами1,3 × 1,55 × 0,3 м. Техніка кладки цієї поховальної споруди дещо відрізняється від аналогічних [7]. Так його північна стінка складена із двох кам’яних брил середнього розміру, західна — з одної великої, східна нагадує дворядну іррегулярну кладку із чотирьох невеликих каменів, а південна тільки намічена трьома невеликими камінцями. На дні ящику лежав скелет дорослого чоловіка, на лівому боці, головою на захід. Ноги в колінах та тазостегнових суглобах зігнути під прямим кутом. У скелета відсутні кістки черепа, рук та стоп ніг. Поверх ніг покійного та південь від них лежали кістки (череп та суглоби) корови або коня. Поховальний інвентар відсутній.
За аналогією поховальної споруди та пози покійного — це поховання представника зрубної культурно-історичної спільноти доби пізньої бронзи (приблизно ХІІ—ХVІІІ ст. до н. е.). Курганний насип не простежується. Ймовірно, що це без курганне поховання. Такі поховання відомі на Донеччині [8, с. 24—26].

Рис. 1. Менгір та грабіжницький шурф біля нього

Рис. 2. Підйом менгіру

Рис. 3. Поховання №1

Рис. 4. Менгір на подвір’ї Бердянського музею

ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА

1. Закон України «Про охорону культурної спадщини» від 8 червня 2000 року № 1805-ІІІ  // Відомості Верховної Ради. — 2000. — № 39; Останні зміни до Закону були внесені Постановою Верховної Ради України № 2245-ІV від 16.12.2004 р. // Відомості Верховної Ради. — 2005. — № 5.

2. Закон України «Про охорону археологічної спадщини» // Відомості Верховної Ради. — 2004. — № 26.

3. http://cultura-berd.at.ua/news/2008-12-13-15

4. Науково-практичний коментар Кримінального кодексу України від 2005 року // Відповідальний редактор член-кореспондент АПрН, доктор юридичних наук, професор С.С. Яценко. — К., 2005; Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони культурної спадщини» // Відомості Верховної Ради. — 2011. — № 4.

5. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо охорони культурної спадщини» // Відомості Верховної Ради. — 2011. — № 4.

6. Папанова В.А. Итоги археологической разведки и научно-спасательных работ в Бердянском районе Запорожской области // Научный архив института археологии Национальной Академии наук Украины. — К., 2011.

7. Забавин В.О. Погребения срубной культуры длинного кургана у села Орловское (из раскопок В.К. Кульбаки) // Донецький археологічний збірник. — 2009—2010. — № 13/14. — С. 178—179.

8.Привалова О.Я. Грунтовые могильники срубной культуры на Донеччине // Актуальные проблемы охраны и исследования археологических памятников в Центральном Донбассе: Тезисы докладов областной научно-практической конференции. Перевальск, 1988.С. 24—26.

В.Ю. Мурзін, Завідувач кафедрою всесвітньої історії БДПУ,
Лауреат Державної премії України,доктор історичних наук, професор,
В.А. Папанова, Завідувач Археологічною лабораторією БДПУ, кандидат історичних наук, доцент.

23.01.2012



Городище Веприк повертають до державної власності?!

Апелляционный суд приостановил приватизацию земельных участков в северной части городища Веприк (Млынок) в Фастовском районе Киевской области, ранее незаконно выделенных «для ведения частного садоводства». Городище Веприк является памятником национального значения (охранный № 100026-Н). Представляет собой городище болотного типа, сочетающее в материальном комплексе черты лесостепной скифской и милоградской культур.
Киевская областная прокуратура изучает сейчас вопрос о незаконной приватизации земельных участков на территории городища. Следователь, ведущий дело, резонно считает, что данный уникальный памятник необходимо сохранить для потомков…
Хочется надеяться, что в деле о приватизации части памятника национального значения наконец будет поставлен точка…

с.н.с. отдела археологии энеолита — бронзового века
ИА НАНУ, к. и. н. С.Д. Лысенко

6.01.2012


Вандали зруйнували старе польське кладовище в Мельниці

Нещодавно ДП «Волинські старожитності» спільно з управлінням культури і туризму Волинської облдержадміністрації провели моніторинг стану збереження пам’яток у селі Мельниця Ковельського району. Василь Ворон (начальник відділу охорони пам’яток історії та культури управління культури і туризму), Петро Троневич (головний спеціаліст з питань реставрації історичної забудови головного управління містобудування, архітектури та ЖКГ), Дмитро Дем’янчук (керівник Ковельської археологічної експедиції ДП «Волинські старожитності») та Валентина Словацька (спеціаліст-землевпорядник Мельницької сільської ради) оглянули історичні пам’ятки на території села: залишки замку королеви Бони Сфорци XVI ст., городище ХІ—ХІІІ ст., польське кладовище ХІХ—ХХ ст., австро-угорське військове кладовище початку ХХ ст., руїни костелу XVIII—ХІХ ст. та земляні вали у південній частині села.
Залишки замку королеви Бони знаходяться на північній околиці Мельниці, на лівому березі річки Ставкова і являють собою земляний майданчик квадратної форми, що підвищується над низькою болотистою заплавою на 1—2 метри. У північній частині пам’ятки помітні сліди її руйнування внаслідок господарської діяльності.
Давньоруське городище знаходиться у південній частині села. На його території розміщені церква, меморіал пам’яті жертв Великої Вітчизняної війни. На відстані близько 50 метрів на південь від церкви знаходяться житловий будинок і господарські будівлі місцевого священника, а також декілька присадибних ділянок. Варто зазначити, що внаслідок розорювання цих ділянок порушується цілісність культурного шару давньоруського та пізньосередньовічного часу. Щодо земляних валів, які знаходяться південніше церкви і мають висоту близько 2—3 метри, то, можливо, їх використовували під час інженерного військового будівництва часів Першої світової війни. Про це можуть свідчити характерні сліди повторного використання на самому гребені валу. Більш точні висновки можна буде зробити після дослідження стратиграфії нашарувань і характеру виявлених матеріалів.
В процесі огляду кладовищ також виявлені факти порушення чинного пам’яткоохоронного законодавства. Зокрема, на старому польському кладовищі ХІХ—ХХ ст., виявлено сліди діяльності так званих «чорних» археологів, а простіше кажучи — просто вандалів, які у пошуках легкої наживи руйнують старі склепи і могили. Австро-угорське військове кладовище розташоване на території діючого сільського кладовища і сюди таким шукачам дорога закрита. Але тут відзначено відсутність багатьох могильних плит, хоча зі слів землевпорядника роботи по благоустрою поховань проводяться регулярно.
У жахливому стані на території села перебуває костел, точніше його залишки. Можливо варто було передати його у власність місцевій релігійній громаді. Подібні моніторинги мають важливе значення у плані ознайомлення зі станом пам’яток історії та культури. За словами Василя Ворона, заплановано у 2012 році проводити моніторинги постійно.

Прес-центр ДП «Волинські старожитності»
23.12.2011



Тут була «пам’ятка археології»: охоронний знак чи надгробок спадщини?

В Алушті перед початком будівництва готелю Редіссон САС у грудні 2009 року представники будівельної компанії знесли 380 кв. м. середньовічного поселення, яке стоїть на обліку (Комплекс средневековых памятников. Центр по производству керамики, поселения IX—X вв. (учетный № 505 / Р№ 4559). Наприкінці 2010 року з’явився звіт Рескому з охорони культурної спадщини, про те, як вони оштрафували забудовника. Наразі інформація знята з їхнього сайту. Навесні 2010 року С. Теліженком були проведені археологічні дослідження в цьому місці, проте зруйновану пам ’ятку археології вже не повернеш.

Сергій Теліженко
30.11.2011


Місцеві політичні партії таки домоглися проведення археологічної експертизи на території колишньої Рівненської в’язниці

Представники дочірнього підприємства «Волинські старожитності» шукали там поховання. Історики допускають, що поблизу будівель може бути захоронений і командир Української повстанської армії Клим Савур. Чи знайшли там щось варте уваги?
Клим Савур, генерал УПА, можливо, похований на території колишньої Рівненської в’язниці. У 1940—50-х роках у її приміщеннях замордували тисячі українських патріотів. І коли нові власники приміщення винесли питання про його реконструкцію, місцеві партії почали говорити про обов’язкове проведення археологічних розкопок.
Працівники дочірнього підприємства «Волинські старожитності» у дворі колишньої в’язниці зробили один розкоп, під стінами будівлі. Кажуть: нічого цінного та цікавого у ямі не знайшли.
Проте, юрисконсульт наголошує: фахівці працювали на совість, розкоп зробили глибиною три метри. У будь-якому випадку, під час ведення земляних робіт новими власниками приміщень, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України за роботою наглядатиме археолог. Бути присутніми на будівельному майданчику, задля прозорості процесу, виказали бажання представники однієї з політичних партій.

Тетяна Коваль, Юрій Кобів
3.06.2011



Разрушение курганных могильников у с.Ничипоровка Яготинского района Киевской области

На землях с. Нечипоровка известно 4 памятника археологии, охватывающих период с 3 тыс. до н. э. до первых веков 2 тыс. н. э. Среди них селище древнерусского времени (12—13 вв.), поселение эпохи поздней бронзы — раннего железного века (конец 2 — начало 1 тыс. до н. э.), курганные могильники эпохи бронзы — раннего железного века (3—1 тыс. до н. э.) и древнерусского времени (12—13 вв.). Постановлением кабинета министров Украины от 3 сентября 2009 г. № 928 «Про занесення об’єктів культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам’яток України» курганный могильник древнерусского времени у с. Нечипоровка занесен в «Державний реєстр нерухомих пам’яток України»; охранный № 100027-Н.
В мае 2011 г. по запросу из Яготинской районной прокуратуры, зафиксировавшей факт распашки курганов эпохи бронзы-раннего железного века, курганные могильники у с.Ничипоровка были осмотрены сотрудниками Института археологии НАН Украины (Лысенко С.Д., Квитницкий М.В.). В выезде на памятники приняла участие сотрудник Киевского областного центра охраны памятников истории, археологии и культуры Бреяк Е.В.
В урочище Могильное поле к юго-востоку от села было осмотрено 4 кургана, находящиеся под свежей вспашкой. Высота курганов от 1,7 до 2 м, диаметр от 30 до 50 м. Вся поверхность поля распаёвана, при этом два кургана (№ 3 и 4) нанесены на плане землепользования, т. е. были переданы в своё время в частную собственность вполне осознанно.
У подошвы кургана № 1 обнаружено несколько фрагментов керамики бабинского типа (20—17 вв. до н. э.). Таким образом можем констатировать уничтожение вспашкой впускного погребения или же тризнового слоя бабинского времени.
К юго-востоку от села на полях зафиксировано еще не менее трёх курганов; еще один курган — к югу от села, у хут. Трубовщина. Все они также распахиваются и в настоящий момент находятся под озимыми…
На курганном могильнике национального значения в лесу Чернеччина еще в сентябре 1975 г. экспедицией Переяслав-Хмельницкого исторического музея (Бузян Г.Н., Слюсар В.И.) было выявлено около 100 курганов высотой от 0,4 до 1,5 м и диаметром от 6 до 12 м (К сожалению, подробный план могильника так и не был составлен). Два кургана были исследованы раскопками. Могильник был отнесен к типу славянских могильников и датирован 12—13 вв. Уже в 1975 г. было зафиксировано, что часть курганов раскопаны местными кладоискателями; ямы преимущественно проходили «колодцем» через центр кургана.
В 2011 г. в центре более чем 10 курганов зафиксированы грабительский ямы разных лет. Часть ям имеет вид траншей неправильной формы или овалов; эти ямы сильно заплывшие и, видимо, вырыты достаточно давно. Часть ям, напротив, вырыта недавно, имеет чёткую подквадратную или подпрямоугольную форму и площадь 10—16 м2. В ряде случаев прокопан также вход в виде траншеи, перерезающей полу кургана. Глубина ям от 0,5 до 1,5 м. Одна яма использована под мусорник; в одной детьми (по словам головы сельсовета) был сооружен блиндаж. В ряде ям уже пророс подлесок, возастом около 5 лет. Три ямы вырыты не более 1—2 лет назад. Таким образом, можно сделать вывод, что грабительские раскопки курганов в урочище продолжаются.
Яготинская районная прокуратура по факту распашки курганов в ур.Могильное Поле, приводящей к их разрушению, и грабительским раскопкам в ур. Чернеччина собирается возбудить уголовное дело.

С. н. с. отдела археологии энеолита — бронзового века
Института археологии НАН Украины, к. и. н. С.Д. Лысенко
26.05.2011



Факты нарушения законодательства в сфере охраны культурного наследия в Николаевской области

В течение 2010 года сотрудники ДП НДЦ «Лукоморье» ДП ОАСУ ИА НАН Украины и члены «Союза археологов Украины», в ходе археологических экспертиз на территории города Николаева и Николаевской области, выявили более тридцати фактов нарушения законодательства в сфере охраны культурного наследия. В первую очередь это распашка курганов и незаконная передача земель с памятниками археологии в частную собственность или аренду.
Материалы были переданы в органы Внутренних дел Николаевской области, Природоохранную прокуратуру и органы местного самоуправления.
Так же, совместно с прокуратурой и городским управлением охраны памятников были остановлены строительные работы на вновь выявленном античном некрополе в городе Николаеве. По факту реагирования на акты НДЦ «Лукоморье» прокуратура провела ряд проверок. По итогам проверок в суды Николаевской области были направлены иски против действий государственных служащих  и собственников земли.
На данный момент есть решение суда в Веселиновском районе, согласно которому отменены государственные акты на землю общей площадью 44,0 га (на этих участках расположено десять курганов), по остальным эпизодам проводится следствие. Помимо сельскохозяйственной деятельности памятники археологии уничтожаются и грабителями, летом 2010 года сотрудниками Центра совместно с прокуратурой был составлен акт по разграблению скифского кургана в Казанковском районе Николаевской области входящий в Скобелевскую курганную группу (грабители были арестованы во время работы на кургане). По факту возбуждено уголовное дело, в котором специалисты НДЦ «Лукоморье» выступают в качестве экспертов.
За начальный период 2011 года Центр уже направил восемь актов в органы прокуратуры и УМВД.

\

Заместитель директора НДЦ «Лукоморье»
ОАСУ ИА НАН Украины                                                                      А.И. Смирнов

4.04.2011


Лысенко С.Д. Пятая колонна…

"Кодекс этики профессионального археолога", принятый в 2006 г. ученым советом Института археологии НАН Украины гласит "Враховуючи, що купівля, продаж, обмін та колекціонування археологічних предметів стимулює грабіжницькі розкопки і призводить до руйнування археологічних пам’яток, професійний археолог не повинен брати у них участі, зокрема і як науковий консультант, а також прямо чи опосередковано пропагувати діяльність "чорних археологів", дилерів та приватних колекціонерів" [раздел II.2]. Казалось бы все предельно ясно – кто, как ни археолог должен понимать, что любой археологический артефакт имеет научную ценность, только будучи связанным с контекстом, а не вынутым из шкафа коллекционера. Что частные коллекции – это стимулятор дальнейшего ограбления памятников, т.к. "спрос рождает предложение"… Что фактически, это груды древнего мусора, контекст которого утерян навсегда, а попытки его использования приводят к сомнительным псевдонаучным построениям (примером такой сборной солянки является скандальный "Лубенский клад")…
Вроде бы все четко и понятно… Но…


Що містить закон про обмеження обігу археологічних предметів: легалізація награбованого чи PR колекціонування?

22 березня 2013 р. у Верховній Раді України зареєстровано проект закону № 2616 "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії нелегальним розкопкам та обмеження цивільного обігу археологічних предметів". Детальніше>>

Коментарі фахівців з приводу грошової оцінки, легалізації і контролю за переміщенням колекційних предметів:
ЕКСПЕРТНИЙ ВИСНОВОК ІНСТИТУТУ АРХЕОЛОГІЇ НАН УКРАЇНИ стосовно проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії нелегальним розкопкам та обмеження цивільного обігу археологічних предметів»
UNESCO Director-General calls on all Actors involved in the Art Market to Verify the Origins of Cultural Objects Submitted for Sale
Olena Maksymenko. Museum Collection Items For Sale?
Olena Rusina. Trypillian Threat
Манько В. О. Людожерські пропозиції від опозиції
Археологи Европы и России поддерживают борьбу с грабежом памятников в Украине: государство должно ограничить использование металлодетекторов и коллекционирование археологических предметов
Законопроект про протидію нелегальним розкопкам може призвести до комерціалізації пошуково-дослідницької діяльності
Лысенко С. Д. Пятая колонна…
Сергей Кулешов. И зачем советскому инженеру иконы?

Дискусія щодо статті Манька В.О. "Людожерські пропозиції від опозиції":
Левада М. О психологии археологии
Манько В. О. Я — д'Артаньян

Інформація до роздумів чи про що сперечаються політики?
http://www.pravda.com.ua/articles/2012/01/16/6912301/
http://www.pravda.com.ua/rus/columns/2012/01/18/6916296/


В.О.Манько. Я – д’Артаньян

З’явився новий проект закону з назвою "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії нелегальним розкопкам та обмеження цивільного обігу археологічних предметів". Мета закону проголошена дуже шляхетна, про що ми можемо судити хоча б з назви. Тим не менш, я особисто оцінив цей проект як такий, що не обмежує обіг археологічних предметів, а відкриває шлях до відкритої торгівлі награбованим.

Свої висновки я виклав у статті «Людожерські пропозиції від опозиції. Текст Валерія Манька» (http://revizor.ua/news/novaja_rada/20130327_arheologija). Ось основні тези.

«Проект закону передбачає:

1. Легалізацію колекцій, сформованих незаконним шляхом.

2. Надає чорним копачам механізм перекваліфікації археологічних артефактів у предмети побуту.

3. Повне відсторонення фахівців від процесу експертизи археологічних цінностей.

4. Надає колекціонерам механізм легального переміщення археологічних артефактів за кордон.

5. Надає чорним копачам можливість отримувати легальні ліцензії на чорний пошук.

6. Стимулює подальший розвиток «чорної археології» і чорного колекціонування.

7. Закон не досягає мети «протидії нелегальним розкопкам», а лише створює умови для їх легалізації, вибудовує систему чиновного контролю за чорним пошуком замість його ліквідації».

Комусь, на мій погляд, потрібно дискредитувати мої висновки. Кому ж? Під проектом підписи Кириленко В.А., Матіос М.В., Донія О.С., Бенюка Б.М. Але я не впевнений, що вони бачили мою статтю. Дошкулило не депутатам, а пану Максиму Леваді, який і є одним із справжніх авторів проекту. Він сам цього особливо й не приховує. Хто мені не повірив, почитайте коментарі тут (http://www.facebook.com/groups/639031362779343/). А як він мені опонував, ми дізнаємося тут (http://revizor.ua/news/novaja_rada#20130328_arheologija). Максим Левада сором’язливо пише: «Меня попросили написать несколько слов…» Ніхто вас не просив, добродіє! Вам просто самому вкрай необхідно рятувати себе. Адже депутати – дядьки дуже суворі. Якщо усе те, що я написав, пани Кириленко В.А., Доній О.С., Бенюк Б.М. зрозуміють, вам буде дуже погано. Реакція пані Матіос М.В. вам, мені здається, теж не сподобається. Я поспівчував би нашим демократам за те, що вони поставили свої підписи під вашим опусом, але не буду. Треба, мені здається, мати і свої голови.

Що ж мені закинув пан Левада?


Стаття "Союз архитекторов: проект воссоздания Десятинной церкви — это обман общественности и дискредитация НСАУ"

"Очередная мутная история со строительством в заповедных и исторических местах — проект т. н. воссоздания Десятинной церкви. Напомним, что изначально речь шла только о музеефикации остатков фундамента, и по этому поводу был объявлен конкурс, участие в котором приняли архитектурные мастерские. Однако через некоторое время в Союз архитекторов поступила информация о том, что полным ходом идет подготовка проекта строительства нового храма,причем проектантом нового объекта стала мастерская, в конкурсе не участвовавшая. Затем тревогу забила общественность, появились публикации в прессе. Но на процесс подготовки к строительству это никак не повлияло. На территорию завезли технику, соответственно, активизировались акции протеста. В то же время позиция Союза архитекторов по этому вопросу озвучена не была. Архитекторы обеспокоены тем, что все эти процессы сопровождаются зачастую непрофессиональными комментариями, а мнения экспертов не учитываются и даже просто не озвучиваются. Поэтому вопрос о Десятинной был вынесен на Пленум союза."

Детально на сайті: beTV live video streaming


Лист В.М. Гусакова до В.Ф. Януковича

Президенту України
Януковичу В.Ф.

Вельмишановний Вікторе Федоровичу!

Протягом багатьох десятиріч неодноразово порушувалось питання про можливість відтворення споруди Десятинної церкви в Києві, першого в історії Київської Руси-України, кам’яного храму, святині православ’я. Тривалі дослідження щодо істинного вигляду цієї споруди не мали успіху. Жодна з версій не знайшла підтвердження.
За підсумками конкурсу, що проводився в 2011-2012 роках, було визнано недоречність відтворення об’єкту, по якому відсутня жодна достовірна інформація. При цьому професійні архітектори, археологи та мистецтвознавці одностайно вважають спробу будь-якої забудови території «міста Кия» та «міста Володимира» неприпустимим свавільним посяганням на історичні святині.
Закон України «Про охорону культурної спадщини», а також Міжнародна Віденьска конвенція ICOMOS-UNESKO, ратифікована Україною, заперечують відтворення об’єктів культурної спадщини, що не залишили документального та науково підтвердженого вигляду. Таким чином, єдиним заходом щодо безцінних залишків фундаментів Десятинної церкви є їх музеєфікація – мінімальне делікатне втручання для консервації і збереження пам’ятки, приведення в стан, придатний для екскурсійного відвідування.
Але на даний час, розроблено проект, згідно якого над рештками старовинних фундаментів створюється залізобетонна конструкція, що здатна за інженерними розрахунками витримати багатоповерхову споруду. Ця конструкція, що спирається на палі діаметром 800 мм, призведе до руйнування рештків фундаментів, що охороняються.
В 1970—80 х роках на плато Старокиївської гори за проектом Інституту «Київпроект» з науковим супроводом Академії наук УРСР було створено парк-музей «Стародавній Київ» та Пейзажну алею, які надали особливого звучання унікальному природному ландшафту київських гір і урочищ. Екскурсійна демонстрація цієї перлини з артефактами та історичним супроводом є надзвичайним явищем, яке вимагає особливого догляду та пропагування.
Чотиритисячний загін членів Національної спілки архітекторів Украни рішуче проти будь-якого капітального будівництва на цьому унікальному залишку святої землі Київської Руси-України. Це рішення одноголосно прийнято пленумом Національної спілки архітекторів України, що відбувся 25 січня цього року в Києві.
Вельмишановний Вікторе Федоровичу, звертаємось до Вас з великим проханням зупинити усілякі спроби «музеєфікацій», подібних до тієї, що зараз відбувається і загрожує втратою однієї з найцінніших пам’яток культури України.

З великою повагою,
за дорученням правління Національної спілки архітекторів України,
Президент Національної
спілки архітекторів України
В.М. ГУСАКОВ


ЗАЯВА СПІЛКИ АРХЕОЛОГІВ УКРАЇНИ щодо проекту Закону України «Про відродження унікального Символу православ’я — церкви Богородиці (Десятинної) в місті Києві» (№ 9196)

21 вересня 2011 року Верховною Радою України було зареєстровано проект закону України «Про відродження унікального Символу православ’я — церкви Богородиці (Десятинної) в місті Києві» (№ 9196). Цим проектом передбачається збудувати за державні кошти (ст. 4; 5) Національний православний комплекс на території пам’ятки археології національного значення — «Місто Володимира — дитинець стародавнього Києва з фундаментами Десятинної церкви» (ст. 2, п. 1).
У зв’язку з цим Спілка археологів України вповноважена заявити наступне:
На Старокиївську гору як пам’ятку археології національного значення розповсюджуються положення Міжнародних конвенцій і хартій світової спільноти у сфері охорони культурної спадщини. Особливо це стосується Європейської конвенції про охорону археологічної спадщини (переглянутої) (Ла Валетта, 1992 р.), ратифікованої Законом України № 1369-IV від 10.12.2003 р.).
Так зване «відтворення», передбачене проектом закону, буде прямим порушенням норм світового пам’яткоохоронного законодавства: Міжнародної хартії з консервації й реставрації пам’яток та визначних місць (Венеція, 1964 р.), Хартії з охорони та використання археологічної спадщини (Лозанна, 1990 р.), Європейської конвенції з охорони археологічної спадщини (Ла Валетта, 1992 р.), Конвенції ЮНЕСКО про захист світової культурної та природної спадщини, що підписані та ратифіковані Україною. Положення цих актів вимагають збереження автентичних пам’яток і прямо забороняють реконструкцію (відтворення або створення копій у гаданих первинних формах) цих пам’яток.
Крім неї проект цього Закону порушує положення Бурскої хартії (1979 р.), Флорентійської хартії (1981 р.), Дрезденської декларації (1982 р.), також Конвенції ЮНЕСКО про захист світового культурної і природної спадщини (1972 р.), Рекомендації ЮНЕСКО, затвердженої у Найробі (1976 р.), Ризької хартії з аутентичності і реконструкції історичних об’єктів у контексті збереження культурної спадщини (2000 р.).
Залишки фундаментів Десятинної церкви розташовуються на вул. Володимирська, 2 у Центральному історичному ареалі міста Києва, в архітектурній охоронній зоні, на території пам’ятки археології національного значення «Місто Володимира», занесеної до Державного реєстру нерухомих пам’яток України постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.09 № 928 (охоронний № 260010-Н) і були визначені заповідною археологічною зоною загальнодержавного значення (Постанова Ради Міністрів УРСР № 711 від 21.07.1965) ще за радянських часів.
Низка постанов Київради підтверджувала статус цієї території. Рішення Київського міськвиконкому № 422 від 19.03.1973 р. «Про створення в м. Києві археологічних заповідних зон та архітектурних заповідників, зон регулювання забудови та охороняємого ландшафту» і Рішення Виконкому Київської міської Ради народних депутатів від 16.07.79 р. № 920 «Про уточнення меж історико-культурних заповідників та зон охорони пам’яток історії та культури в м. Києві», а також Розпорядження Київської міської державної адміністрації № 979 від 17.05.2002 р. «Про внесення змін і доповнень до Рішення від 16.07.79 р. № 920.
Масштабне будівництво на території пам’ятки неминуче призведе до непоправних культурно-історичних втрат. Відбудова масивної споруди нової церкви не відповідає сучасній містобудівній ситуації, внесе дисонанс у середовище яскравої барокової пам’ятки — Андріївської церкви ХVІІІ ст., яка зараз номінується до Списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
Автори законопроекту наголошують на необхідності повернення націоналізованого радянською владою церковного майна. Проте, попри завуальованість питання, законопроект не зазначає, якій саме церкві має бути повернуте майно і що саме розуміється під власністю церкви. У цьому випадку йдеться навіть не про споруду, а про землю, що може створити дуже небезпечний прецедент на території України, коли церковні громади отримають стимул для повернення своїх земельних володінь. Дивує також постановка питання про правонаступництво України щодо відповідальності за відчуження майна, оскільки націоналізація церковного майна проходила ще задовго до утворення СССР.
Текст цього законопроекту неможливо оцінити з погляду правильності наукових історичних засад, оскільки він містить у своїй основній термінології псевдоісторичні та псевдонаукові терміни, із відповідним їх тлумаченням. Неправильно тлумачаться поняття «символ православ’я» («Символ православ’я — церква Богородиці»), «живий символ первородства» («руїни, які ми бачимо сьогодні — не можуть бути живим символом первородства»). Наштовхує на серйозне занепокоєння фраза про «символічний акт єднання духовної і світської влади в інтересах народу».
Цей законопроект справляє враження не юридичного документу, а псевдоісторичного нарису з квазіідеологічною спрямованістю. Поява і подальше виконання такого закону серйозно позначиться на репутації України на світовому рівні як цивілізованої, а не клерикальної, фундаменталістської держави, виникнуть значні перешкоди на шляху євроінтеграції. Втім, можливо, це і є головна мета авторів зареєстрованого проекту.
Впровадження проекту такого закону знищить одну із найвизначніших пам’яток нашої національної спадщини.
Ми виступаємо категорично проти прийняття цього закону і будь-яких дій, спрямованих на будівництво на території Старокиївської гори.

Від імені членів ВГО САУ
Голова правління Д.Н. Козак,
Секретар Е.А. Кравченко
11.10.2011




Проект Закону України «Про відродження унікального Символу православ’я — церкви Богородиці (Десятинної) в місті Києві» та його обговорення

ПРОЕКТ Закону України «Про відродження унікального Символу православ’я — церкви Богородиці (Десятинної) в місті Києві», зареєстрований 21.09.2011 р. № 9196 (читати тут)

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту Закону України «Про відродження унікального Символу православ’я — церкви Богородиці (Десятинної) в місті Києві» (читати тут)

5.10.2011

ЗАКЛЮЧЕННЯ на проект Закону України «Про відродження унікального Символу православ’я — церкви Богородиці (Десятинної) в місті Києві», зареєстрований 21.09.2011 р. № 9196 (читати тут)

ЗАКЛЮЧЕННЯ на проект Закону України «Про відродження унікального Символу православ’я — церкви Богородиці (Десятинної) в місті Києві», зареєстрований 21.09.2011 р. № 9196.

За своїм тоном та змістом вказаний проект складає дивне враження, начебто він підготовлений не юристом, а клерікально налаштованими малоосвіченими церковниками. В певних випадках він протирічить нашій Конституції, що визначає Україну як світську державу.
Незрозуміло, що означає «Символ православ’я» як з юридичної так і релігійної точки зору. Яке конкретно змістовне навантаження несе термін «духовно-символічний, православний комплекс»? Це недоречна колоцерковна риторика. Адже це текст закону, а не виступу чи статті. Пояснювальна записка до нього рясніє фактичними помилками. Собор св. Софії не виконує ніяких «аналогічних функцій» — це музей.

Читати повний текст заключення

Г.Ю. Івакін
5.10.2011


Сторінка 25 з 33

Пошук

Контакти

spilka.arch.ukraine@gmail.com
Ми в соцмережах

Поточний проєкт Спілки

Сплата членських внесків

Корпоративна карта Приватбанку для сплати внесків 4246 0010 6613 5355
Детальніше

Інтернет-ресурси

YouTube-канал "Твоя підпільна гуманітарка"
Цей проєкт не є власне історичним, а розглядає ширше коло гуманітарних питань. Та для тих, хто прагне вивчати історію в ширшому контексті, — неабияка знахідка, адже тут і про розвиток української мови, літератури, культури в найрізноманітніших проявах.

Сайт "Историческая библиотека"
Великий обсяг літератури з археології в html-форматі.

Книги за Македония
Література з історії та етнографії Болгарії й Македонії.

WAS: Популярна історія
Цей ресурс створений для розвінчання міфів, що світом править містика, щось надприродне та паранормальне. Автори доводять, що історію роблять люди, котрі не завжди чинять правильно та логічно, а ми через віки намагаємося їх зрозуміти. Канал «WAS: Популярна історія» розповідає про маловідомі історії, яскравих персонажів, важливі події.

Германо-слов'янська археологічна експедиція ХНУ ім В.Н. Каразіна
Український пам’яткоохоронний інтернет-ресурс.

National Archaeological Record of Romania (RAN)
Великий архів румунської археологічної та історичної літератури.

Ви знаходитесь тут: Головна