До уваги громадськості

Відповідь міністерства інформаційної політики України

Відповідь Міністерства інформаційної політики України на звернення ВГО "Спілка археологів України" від 13.07.2017 р. з приводу виставки колекції «ПЛАТАР» у Кіровоградському обласному художньому музеї.

Останнє оновлення на Вівторок, 05 вересня 2017, 16:20

Лист щодо виставки «Кресало — запальничка з давнини».

Голові правління ГО
«Спілка археологів України»
Івакіну Г. Ю.

Шановний Глібе Юрійовичу!

29 червня 2017 р. у приміщенні Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського відкрилася виставка «Кресало — запальничка з давнини». Ця подія, поряд із численними позитивними відгуками, викликала негативну оцінку окремих осіб. Остання, як ми вбачаємо, з’явилася у зв’язку із непорозумінням щодо окремих моментів організації та проведення виставки, пояснити які хотілося б у цьому листі.

Предмети, експоновані на виставці, були зібрані завідувачем відділом Центру охорони та досліджень пам’яток археології Управління культури Полтавської обласної державної адміністрації В’ячеславом Вікторовичем Шерстюком упродовж останніх років з метою їх наукового дослідження і, відповідно, подальшої передачі до музейного зібрання — фондів Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського (про що йшлося безпосередньо у день відкриття виставки та висвітлено у тих же засобах ЗМІ, наприклад: https://www.youtube.com/watch?v=oomlcrUPOiQ&feature=share). Крім освітньо-популяризаторської мети, ознайомлення відвідувачів з особливостями добування вогню у давнину та в минулі століття, ця виставка якраз і слугувала налагодженню процесу передачі до музейних фондів подібних знахідок та колекцій на цьому прикладі. До речі, результатом виставки вже стало поповнення музею кількома доволі цінними й унікальним предметами.

Усі експоновані речі є випадковими знахідками сторонніх осіб, переданими останніми чи придбаними у них, і в жодному разі не походять з археологічних досліджень автора збірки (що при необхідності може бути підтверджене відповідними документами). Єдиний предмет, знайдений особисто В. В. Шерстюком, — це набір для кресання вогню, що трапився при огляді руїн садиби другої половини ХХ ст., що важко назвати археологічними обстеженнями за відповідними кваліфікаційними документами.

Саме тому подібні предмети, як на наш погляд, цілком логічно і на законних підставах було названо «приватними», тобто такими, що перебувають (тимчасово, до моменту їх передачі у фонди музейного закладу) у приватній власності. Офіційний захід передачі зазначеної збірки до фондів музею планувався на момент закриття виставки, але те що цей факт відбудеться — анонсувалося на її відкритті, про що вже йшлося вище.

Більшість із представлених на виставці зразків кресал входять до категорії випадкових знахідок. Хоча вони мають також максимально можливу (яку вдалося в тій чи іншій мірі здобути) супровідну інформацію щодо артефактів, зокрема, — певні дані про місце знахідки, а тому можуть бути об’єктами як наступних наукових досліджень, так і предметами музейного зберігання й експонування.

Полтавський краєзнавчий музей імені Василя Кричевського і Центр охорони та досліджень пам’яток археології, зокрема — автор збірки, також не є прихильниками існування приватних колекцій археологічних артефактів. Проте, залучати такі колекції чи добірки речей, в разі наявності, до музейного показу й ознайомлення з ними фахівців, облікування і зберігання, надходження до Музейного фонду України наразі вже потрібно.

Залишається висловити щиру вдячність громадськості і колегам за увагу та, в подальшому, спрямувати їхню активність і принциповість не лише на протидію «збирачам «запальничок», а й колекціонерам більш вагомих (кількісно й якісно) артефактів та археологічних реліквій національного значення.

Директор Полтавського краєнавчого музею
імені Василя Кричевського,
канд. іст. наук, заслужений працівник
культури України О. Б. Супруненко

Завідувач відділом Центру
охорони та досліджень пам’яток археології
Управління культури Полтавської облдержадміністрації В. В. Шерстюк

Останнє оновлення на Понеділок, 31 липня 2017, 13:38

ЩОДО ВИСТАВКИ «КРЕСАЛО — ЗАПАЛЬНИЧКА З ДАВНИНИ. ІЗ ПРИВАТНОЇ КОЛЕКЦІЇ В’ЯЧЕСЛАВА ШЕРСТЮКА» У ПОЛТАВСЬКОМУ КРАЄЗНАВЧОМУ МУЗЕЇ

ВГО "Спілка археологів України отримала наступний запит від свого Полтавського осередку (відділення):

Правлінню
Всеукраїнської громадської організації
«Спілка археологів України»

Інформаційний лист

У зв’язку із загостренням ситуації навколо проблеми колекціонування археологічних речей приватними особами, звертаємо вашу увагу на інцидент, що трапився в культурному житті Полтави. 29 червня 2017 р. у приміщенні Полтавського краєзнавчого музею імені Василя Кричевського відкрилася виставка «Кресало – запальничка з давнини. Із приватної колекції В’ячеслава Шерстюка», на якій експонувалися речі від пізнього римського часу до козацької доби. Організаторами цього заходу виступили Управління культури Полтавської обласної державної адміністрації, Центр охорони та досліджень пам’яток археології Управління культури Полтавської обласної державної адміністрації та Полтавський краєзнавчий музей імені Василя Кричевського. Подія за своїм змістом, а саме походженням речей з приватної збірки, суперечить законодавству України та етичним положенням вітчизняної науки і культури. Даний захід просимо вважати відкритою пропагандою скарбошукацтва, колекціонування предметів старовини та легалізацією колекцій, здобутих сумнівним шляхом. Виставка цієї приватної колекції в державному музеї набула відповідного висвітлення у ЗМІ, що формує спотворене сприйняття суспільством принципів діяльності державних музеїв та археологічної науки в цілому. Зважаючи на те, що колекціонер В’ячеслав Шерстюк багато років отримує Відкриті листи на польові дослідження, не виключено, що частина експонатів була отримана в процесі професійної діяльності. Тому просимо вас висловити свою позицію стосовно цієї події.

У додатку афіша та буклет з виставки.

З повагою,
Голова Полтавського обласного відділення
ВГО «Спілка археологів України»                                                                     Юрій Пуголовок

 

Відповідь ВГО "Спілка археологів України"

ВГО "Спілка археологів України" неодноразово виступала проти будь яких дій, які прямо чи опосередковано сприяють руйнуванню археологічної та культурної спадщини. Зокрема, нами завжди суто негативно оцінювалась діяльність приватних колекціонерів археологічних предметів.

ВГО "Спілка археологів України" в своїй діяльності керується Кодексом етики професійного археолога, прийнятого 09.11.2006 р. на засіданні Вченої Ради Інституту археології НАН України.  Згідно п. I.1. цього Кодексу професійний археолог та члени його сім’ї не повинні займатися приватним колекціонуванням. В п. II.2. наголошено, що купівля, продаж, обмін та колекціонування археологічних предметів стимулює грабіжницькі розкопки і призводить до руйнування археологічних пам’яток.

В діях В’ячеслава Шерстюка ВГО   "Спілка археологів України" вбачає явні порушення Кодексу  етики професійного археолога. Тому такі питання має розглядати Польовий Комітет ІА НАНУ.

Правління
18. 07.2017 р.

Останнє оновлення на Середа, 26 липня 2017, 21:27

ЗАЯВА ВГО "СПІЛКА АРХЕОЛОГІВ УКРАЇНИ" З ПРИВОДУ ВИСТАВКИ КОЛЕКЦІЇ «ПЛАТАР» У КІРОВОГРАДСЬКОМУ ОБЛАСНОМУ ХУДОЖНЬОМУ МУЗЕЇ

 

ЗАЯВА ВГО "СПІЛКА АРХЕОЛОГІВ УКРАЇНИ" З ПРИВОДУ ВИСТАВКИ КОЛЕКЦІЇ «ПЛАТАР» У КІРОВОГРАДСЬКОМУ ОБЛАСНОМУ ХУДОЖНЬОМУ МУЗЕЇ

Спілка археологів України, найбільше громадське об’єднання українських археологів, змушена звернутися до органів влади, музейних установ, археологів, істориків, краєзнавців, музейників та усіх небайдужих громадян, яких турбує стан культурної спадщини України, стосовно неприпустимої практики пропаганди приватного археологічного колекціонування.

Хочемо наголосити — поява археологічних колекцій та окремих предметів у власності окремих осіб є наслідком незаконних розкопок та нелегального обігу. Жоден археологічний або «древній», як це часто називають власники колекції, предмет, за виключенням тих, що ввезені в Україну на законних підставах, не може мати легального походження.

Наслідком цього сумнівного хобі — колекціонування археологічних предметів, є десятки тисяч знищених пам’яток, свідків унікального минулого України, яке ми втрачаємо просто на очах.

Нагадуємо, що Конвенція ЮНЕСКО 1970 р. «Про заходи, спрямовані на заборону та запобігання незаконному ввезенню, вивезенню та передачі права власності на культурні цінності» передбачає, що кожна держава зобов’язана зберігати спадщину, яка складається з культурних цінностей, що перебувають на її території, від загроз крадіжок, прихованих розкопок та незаконного вивезення.

Звертаємо увагу, що ст. 10 згаданої Конвенції вимагає від її учасників зобов’язати антикварів під загрозою кримінальних санкції вести реєстр проданих предметів із зазначенням їх походження, прізвища та адреси постачальника, опису та вартості.

Конвенція Ради Європи 1992 р. «Про охорону археологічної спадщини» накладає на її учасників обов’язок «запобігати будь-яким несанкціонованим розкопкам або вилученню об’єктів археологічної спадщини» (ст. 3-а). Ця норма фатально ігнорується українською владою та компетентними органами фактично з моменту набуття Україною незалежності.

Вкотре наголошуємо — відповідно до Закону України «Про охорону культурної спадщини» усі рухомі предмети, пов’язані з такими об’єктами як городища, кургани, залишки стародавніх поселень, стоянок, укріплень, військових таборів, виробництв, іригаційних споруд, шляхів, могильники, культові місця та споруди, їх залишки чи руїни, мегаліти, печери, наскельні зображення, ділянки історичного культурного шару, поля давніх битв, належать до археологічної спадщини України та повинні перебувати виключно у власності держави. А Законом України «Про охорону археологічної спадщини» визначено, що «археологічна спадщина України є невід’ємною складовою археологічної спадщини Європи і людства в цілому». В цьому контексті привласнення окремими особами будь-яких археологічних предметів або знахідок є не лише протизаконною дією, а і безпардонним аморальним вчинком.

Останнім кричущим прикладом ігнорування Україною як свого законодавства, так і міжнародних зобов’язань, стала демонстрація археологічних предметів приватної колекції «Платар» у Кіровоградському обласному художньому музеї.

Спілка археологів України неодноразово виступала проти популяризації та демонстрації цієї колекції. Востаннє це відбулося рік тому, коли виставку «Платар» було вивезено для публічного демонстрування до Польщі. Наш відкритий лист стосовно цієї акції набув великого розголосу в пресі, але був проігнорований державними органами.

Сьогодні ми з сумом змушені повторювати слова з минулорічного звернення: «Беззаперечним фактом є те, що ця хвиля руйнувань курганів, давніх поселень та міст всюди та завжди збігається з активізацією дій приватних колекціонерів, які реально фінансують ці протизаконні дії й виступають у ролі скуповувачів награбованого. Цим реально наносять величезні збитки державі».

Наш заклик був підтриманий польськими колегами. Їхнє обурення у формі офіційного Протесту Наукового товариства польських археологів, найбільшої польської фахової археологічної організації, містило, зокрема, слово на підтримку нашої позиції та турботи за наше спільне європейське минуле: «Пропаганда колекціонерського бачення археології, у якому важливішими є гарні предмети, позбавлені найважливішої для археолога інформації, є не лише введенням в оману відвідувачів виставки стосовно того, чим є археологічна спадщина і якою є мета археології як науки, але й дією, що може мати катастрофічні наслідки для археологічної спадщини — також і у Польщі. Треба зауважити, що таке явище, як грабування і знищення археологічних пам’яток в Україні є не лише внутрішньою справою сусідньої з нами країни, законодавство якої однозначно забороняє таку практику» (prostir.museum/ua).

Саме така позиція стала однією з основних причин того, що у Польщі виставку «Платар» було закрито достроково та непомітно. Проти проведення цієї виставки у Будапешті виступили угорські археологи.

Нагадуємо, що Кодекс музейної етики ІКОМ, розроблений Міжнародною радою музеїв, зібрав етичні стандарти діяльності музеїв та загальноприйняті принципи діяльності музейної спільноти. Цей Кодекс містить визначний принцип: «Музеї повинні уникати експонування або використання іншим чином матеріалу сумнівного чи невідомого походження. Вони повинні усвідомлювати, що експонування або використання такого матеріалу може толерувати та сприяти незаконній торгівлі культурними цінностями».

У зв’язку з цим Спілка археологів України вважає, що експонування археологічних предметів, які є у приватній власності, є ганебним та аморальним явищем. Така практика фактично стимулює злочинну діяльність — нелегальні розкопки, наслідком чого вже є тисячі назавжди втрачених пам’яток.

Ми закликаємо усі музейні установи України та музейних працівників утримуватися від співпраці з колекціонерами археологічних предметів.

Ми просимо українських журналістів та власників ЗМІ звернути увагу на неприпустимість пропаганди нелегального пошуку та колекціонування стародавніх предметів, особливо коли йдеться про вільний детекторний пошук.

Ми звертаємося до всіх органів державної влади із закликом негайно звернути увагу на стан археологічних пам’яток та проблему систематичного грабунку і незаконного обігу археологічних предметів. Пропонуємо Кіровоградському обласному художньому музею негайно припинити виставку колекції «Платар» з цинічною назвою «Україна Світу». Копії цієї заяви надіслано:
Президенту України Петру Порошенку,
Прем’єр-Міністру України Володимиру Гройсману,
Міністру культури України Євгену Нищуку,
Президенту Українського комітету ІКОМ Сергію Лаєвському,
Президенту Українського комітету ІКОМОС Миколі Гайді,
Голові Музейної ради при Міністерстві культури України Василю Рожку

Останнє оновлення на Четвер, 13 липня 2017, 15:00

Петрографія

Петрографія — геологічна наука, що вивчає мінеральний склад і структурні особливості гірських порід, а також займається їх класифікацією.

Спосіб збору матеріалу — взяття проб гірських порід, достатніх для виготовлення прозорих або полірованих шліфів, а також для проведення інших аналізів.

Методи визначення — макроскопічний; мікроскопічний; методи рентгеноструктурного, спектрального, термічного та хімічного аналізів; електронна мікроскопія із застосуванням мікроаналізатору (мікрозондовий аналіз); мікропалеонтологічний.

Інструменти для петрографічного вивчення: лупа, бінокуляр, мікроскоп поляризаційний, фотоапарат.

Результат: визначення матеріалу кам’яних артефактів, визначення походження кам’яної сировини.

Методи інтерпретації: петрографічний опис; порівняльний метод.

Інтерпретації: петрографічний аналіз дозволяє точно визначати гірські породи, що слугували сировиною для виготовлення кам’яних знарядь, предметів дрібної та монументальної пластики з каменя, а також використовувались як будівельне каміння. Оскільки різні гірські породи мають різне поширення, за допомогою петрографічного методу можна визначати приблизне, а іноді й точне місце походження кам’яної сировини. Петрографічний метод дозволяє реконструювати стародавні торговельні шляхи, а також визначати місця розробки кам’яної сировини, що існували в давнині.

Дослідники в Україні: Ігор Нікітенко; Володимир Баранов.

Приклади праць:

Нікітенко І.С. Кам’яна сировина Криворіжжя доби бронзи // Археологія. — 2009. — № 2. — С. 75—83.
Нікітенко І.С., Черненко О.Є. Результати петрографічного дослідження фундаментів Спасо-Преображенського собору в м. Чернігові // Геолог України. — 2013. — № 2. — С. 147—154.
Нікітенко І.С., Куцевол М.Л., Ходас В.О. Про походження сировини кам’яних стел доби енеоліту—бронзи з колекції Дніпропетровського національного історичного музею ім. Д.І. Яворницького // Коштовне та декоративне каміння. — 2015. — № 4. — С. 16—21.

Ігор НІКІТЕНКО

Останнє оновлення на Субота, 18 березня 2017, 00:19

Сторінка 1 з 7

Пошук

Контакти

Матеріали на сайт надсилайте на адресу: support@vgosau.kiev.ua
Ми в соцмережах

Інтернет-ресурси

Архів випусків журналу «Археологія» (з 2008 р.)
На сайті Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського.

Відлуння віків
Український пам’яткоохоронний інтернет-ресурс.

National Archaeological Record of Romania (RAN)
Великий архів румунської археологічної та історичної літератури.

Stratum plus
Архів журналу "Stratum plus".

Археологія Дубенщини
Сайт присвячений археології та історії м. Дубна і Дубенського району Рівненської області, а також близьких територій (Віталій Ткач).

Германо-слов'янська археологічна експедиція ХНУ ім В.Н. Каразіна
Український пам’яткоохоронний інтернет-ресурс.

"Библиотека истории"
Велика кількість історичної літератури.

Ви знаходитесь тут: До уваги громадськості